TeMaN-TeMaN SaYe!!

Friday, March 4, 2011

BOLEH MENGUMPAT DALAM KEADAAN TERTENTU!!!

adakah entry aku seperti mengaibkan orang?
adakah aku memang suka mengutuk orang? 
memerli orang?
ape kata sebelom kau ,kau ,kau dan kau buat andaian,cuba baca isi kat bawah ni dengan lafaz
bismilah..
-
-
Di dalam kitabnya yang berjudul ‘Nuzhatul Muttaqin’ syarah kepada kitab hadis yang masyhur ‘Riyadhus Sholihin’ mengenai siapa yang diharuskan mengumpat, pada asalnya mengumpat adalah haram akan tetapi diharuskan dalam keadaan keadaan tertentu. Dinyatakan oleh beliau diharuskan kepada enam golongan iaitu:
1. Mengadu kezaliman: Diharuskan kepada orang yang dizalimi mengadu kezaliman kepada qadi atau seumpamanya iaitu orang yang mempunyai kekuatan untuk menangani kes tersebut. Contohnya mengadu kepada hakim bahawa dia telah dizalimi oleh polan bin polan.
-
2. Meminta pertolongan untuk mencegah kemungkaran: Mengadu kepada orang yang mampu untuk mencegah kemungkaran tersebut.contohnya mengadu kepada bapa atau keluarga pelaku maksiat agar keluarganya dapat menasihati serta mencecahnya dari terus melakukannya.
-
3. Meminta fatwa: Diharuskan bagi orang yang ingin menanyakan fatwa mnceritakan apa yang berlaku bagi membolehkan mufti mengeluarkan hukum yang bertepatan dengan apa yang dikehendakinya.
-
4. Memberi peringatan kepada Muslimin serta menasihati mereka.
-
5. Orang yang terang terang melakukan maksiat: Dibolehkan mengumpat ke atas mereka ini bagi menyedarkan kesalahan mereka. Sebagai contoh mereka berjudi atau minum arak di jalanan, dibolehkan mengumpat atau mengata mengenai hal mereka.
-
6. Pengenalan kepada seseorang insan yang mana tidak dikenali orang tersebut kecuali dengan gelaran: Contohnya polan bin polan tidak dikenali di tempat asalnya kecuali dengan gelaran tertentu, maka dibolehkan.
-
kalau aku nak bukak aib orang dah lama,aku gunakan nama terus.dalam dunia ni macam-macam manusia kita jumpe.kan? banyak perangai sama.macam aku cakap,kalau kte tak buat macam ape aku simpulkan,tak perlu lah nak berbangga behape 2.hakhak.dan entry kali ni memang banyak berkaitan dengan keadaan keliling.
so renung2kan...

 

korang bleh la check kat SINI untuk kepastian

No comments:

Post a Comment